CDV INFO
Image default
Kinderen

Voordelen van fietsen voor senioren

Voordelen van fietsen voor senioren

Fietsen is een controversieel onderwerp, maar het is zeker veilig voor senioren. Senioren zouden een oma fiets moeten kopen en ervan moeten genieten. Door te fietsen kan je lichaam in soepele en stressvrije bewegingen bewegen. Enkele van de meest voorgeschreven oefeningen voor senioren, zoals hardlopen, hebben een grote impact en kunnen na verloop van tijd verschillende lichaamsdelen beschadigen. Je knieën en enkels en je voeten krijgen allemaal een pak slaag als je jogt. Fietsen belast het lichaam niet omdat de cyclische bewegingen je vooruit brengen. De meest voorkomende doodsoorzaken voor senioren zijn beroertes en hartaandoeningen, waaronder hartaanvallen. Fietsen is daarom een uitstekende strategie om bepaalde chronische ziekten te voorkomen. Fietsen is een uitstekende strategie om het vermogen van je hart te vergroten. Je lichaam heeft namelijk  meer zuurstof nodig. Je hart moet harder werken om de cellen voldoende zuurstofrijk te houden, zodat ze de energie kunnen produceren die nodig is om je op gang te houden. Je hart wordt sterker naarmate je beter wordt als fietser. Dit verkleint vervolgens je kansen op het ontwikkelen van een hartaandoening.

Het belang van water bij ouderen

Fietsprestaties hebben de neiging af te nemen naarmate je lichaamstemperatuur stijgt. Je zult koeler zijn en beter presteren als je minder vocht verliest. Het is dus geen verrassing dat veel fietsers voorafgaand aan hun rit zoveel mogelijk vloeistof willen consumeren. Een persoonlijk hydratatie plan is geschikt omdat de hoeveelheid water of elektrolytendrank die een fietser nodig heeft zeer variabel is. De hydratatie van een fietser varieert doorgaans van 1,2 tot 2 liter water per uur inspanning. Water is een uitstekende keuze voor fietsers, vooral als je een lange rit gaat maken. Drink 4 tot 6 uur voor je gaat fietsen 0,3 tot 0,4 liter water en dan nog eens 0,3 liter een uur ervoor. Daarom moet je dus ook een dubbele fietstas hebben om je bidon in op te bergen.

Waarom zouden ouderen langs het strand fietsen?

Zwemmen en zonnen zijn niet de enige activiteiten op het strand. Het strand is zeker niet exclusief voor jongeren, maar ook voor ouderen. Dit is hét moment om je fiets en je strandtas met benodigdheden te pakken en deze natuurlijke regio te verkennen. Fietsen langs de zee kan je helpen je fysieke en emotionele gezondheid te verbeteren. Je kunt weer in contact komen met de natuur en ten volle genieten van het leven.

Voordelen van fietsen langs het strand voor ouderen

Door fietsen komen er een heleboel feel good neurotransmitters vrij in je hersenen, zoals dopamine en serotonine. Hier word je de rest van de dag blij van. Je geniet van de voordelen van warm zonlicht en frisse lucht, maar ook van het gevoel terug te gaan naar de natuur als je langs het strand fietst. Als je ouder wordt kun je vatbaarder zijn voor hartaanvallen. Zeker als je veel stress hebt. Fietsen langs het strand stelt je echter in staat om los te komen van je taken. Je bent zo geconcentreerd op het fietsen dat je je problemen zeker even vergeet. Sommige mensen lijken sneller ouder te worden dan anderen. Hun lichamen beginnen sneller te vervallen als ze een zittend leven leiden. Ze kunnen echter tot ver in de jaren 70 en 80 leven als ze actief blijven en tijd buiten doorbrengen.